השבוע אני רוצה לתת במה לאתר שאני מעריכה ומתחברת להרבה מהתכנים שעלו בו –
אתר חינוך פשוט
באופן ספציפי, לתרגום של סדרת מאמרים מרתקים, מאת ד"ר טרייסי קסלס, פסיכולוגית התפתחותית, שנקראת "לחנך את מומחים".
חשוב!
המאמרים באתר כתובים כביקורת על עצות הזויות של אנשי מקצוע ויועצים למיניהם, ולא כביקורת על ההורים, אז אם אתן עוברות למאמר המקורי, תתעלמו מהנימה הסרקסטית ותקראו עד הסוף. שווה!
מצרפת לכן נקודות עיקריות מכל מאמר, על:
❤️ בכי
❤️ צרכים
❤️ מגע
❤️ להירגע לבד
❤️ לוחות זמנים
התפתחות התינוק - בכי של תינוקות - מה הוא אומר?
על קצה המזלג:
✔️ בכי היא צורת התקשורת היחידה שיש לתינוקות (עד שהם לומדים להיות קולניים או לסמן עם הידיים).
✔️ בכי הוא לא מניפולציה, ותינוק לא יהפוך למפונק אם מרימים אותו כשהוא בוכה (הערה שלי: בדיוק להיפך)
✔️ תינוקות בוכים כשהם צריכים משהו. כשהצורך שלהם מסופק, תינוקות יפסיקו לבכות. וככל שהורים יגיבו לבכי התינוק, כך הסיכוי שהוא יבכה בעתיד קטן יותר (מחקרן של איינסוורת' ובל).
✔️ תינוקות לומדים מהר, ומפנימים האם מגיבים אליהם ודואגים להם. הם לומדים שיש להם שליטה על הסביבה שלהם ושהם יכולים להשפיע עליה.
✔️ ילדים שלומדים אהבה, חמלה ורגישות בגיל צעיר, יעבירו את זה הלאה בהתנהגות שלהם.
✔️ במקרים קיצונים, כשלא מגיבים לבכי של תינוקות במכוון, בעקביות ולאורך זמן והם מבינים שאין להם שליטה, הם מפסיקים לנסות ולהשפיע על הסביבה שלהם ומפתחים חוסר אונים.
מוזמנת לקרוא את המאמר המתורגם באתר חינוך פשוט
ואת המאמר המקורי
התפתחות התינוק - מהם צרכים של תינוקות
על קצה המזלג:
✔️ לתינוקות יש צרכים פיזיולוגים, ברור. אבל לא רק! יש להם גם צרכים ר ג ש י י ם.
✔️ הצרכים החברתיים-רגשיים הם לא משניים לצרכים הפיזיולוגיים-גופניים, אלא זהים בחשיבות שלהם!
✔️ יכול להיות שכל הצרכים הפיזיולוגיים יענו ועדיין התינוק יבכה ויבקש נחמה. כאמור זו לו מניפולציה אלא יכול להיות שיש לו צורך רגשי שמבקש מענה (מוכר לי מאוד מהילדים הפרטיים שלי).
✔️ על מחקר הקופים של הארי הארלו שמעתן? (תוכלו קרוא עליו במאמר המצורף). שורה תחתונה – הנחמה הרגשית היא המשמעותית ביותר להתמודדות עם מצבים חדשים.
✔️ לתינוקות אולי חסרה המודעות הפנימית, אבל הם מרגישים וחווים את העולם בצורה חברתית (הערה שלי: ולכן הנוכחות של מבוגר תגובתי, אוהב וחומל היא כל כך משמעותית להתפתחות).
מאמר מתורגם: אתר חינוך פשוט
המאמר המקורי
התפתחות התינוק - משמעות המגע
על קצה המזלג:
✔️ מגע הוא צורת התקשורת הקדומה ביותר, הרבה לפני המילים. לאורך שנות האבולוציה, אנחנו התפתחנו לצפות למגע, ולהרבה ממנו.
✔️ אנחנו כל כך ממוקדים במילים כאמצעי להביע את עצמנו ששכחנו כבר שמגע הוא צורת התקשורת העתיקה ביותר והראשונה להתפתח ברחם.
✔️ לאחר הלידה תינוק יכול לראות רק בקושי והוא לא מבין שפה, אבל הוא יכול להריח ובטח להרגיש.
✔️ מגע חיובי ואוהב לתינוקות עוזר לווסת אותם גופנית, לשלוט במצבי עוררות ולהרגיע, על ידי הפחתה של קורטיזול ובטא אנדרופינים (הורמונים הקשורים ללחץ).
✔️ מגע עור לעור משחרר אוקסיטוצין, הורמון האהבה, שעוזר בבניית קשרים ורגשות חיבה.
✔️ במחקרים על השפעות של מגע עור לעור על פגים ותינוקות שנולדו במשקל נמוך נמצא שהם: נדבקו בפחות זיהומים, הצליחו יותר במימוש ההנקה, עלו יותר במשקל, היו בוגרים יותר מבחינה נויו-התנהגותית.
✔️ החיבוק שמגיע כדי להרגיע ילד במצוקה הוא שונה איכותית מחיבוק שמתרחש כשאת משחקת עם הילד שלך במהלך היום. תינוקות וילדים צריכים את כל סוגי המגע כדי לשגשג.
✔️ ילדים שההורים שלהם הראו תגובתיות גבוהה יותר למצוקה שלהם היו יותר אמפתיים ופחות מרוחקים מאחרים.
✔️ במערכות יחסים בין מבוגרים – כשזוגות מדווחים על רמות גבוהות יותר של מגע, כמו החזקת ידיים, נשיקות וחיבוקים – הם מדווחים גם על רמת שביעות רצון גבוהה יותר מהקשר 💕
מאמר מתורגם: אתר חינוך פשוט – לחנך את המומחים
המאמר המקורי זמין כחלק מהספר Educating the Experts
התפתחות התינוק - להירגע לבד - יש דבר כזה?
על קצה המזלג:
✔️ תינוק לא יודע לווסת את הרגשות שלו, או – להירגע לבד (הערה שלי: גם ילדים, נוער ולעיתים גם מבוגרים, עדיין לומדים לווסת את הרגשות שלהם…).
✔️ אחת הדרכים בהן תינוקות לומדים היא דרך חיקוי – כשאנחנו מנחמים את התינוק או הילד שלנו, אנחנו עוזרים לו לווסת את רגשותיו ומראים לו דרך התנהגות שלנו איך לעשות את זה בעצמם ככל שיגדלו.
✔️ להתעלם מקריאות של תינוקות ופעוטות לעזרה לא יוביל אותם ללמוד להירגע לבד מהר יותר, אלא עלול להתפרש כאילו ההורה לא שם בשביל לעזור להם כשהם זקוקים לכך.
✔️ הרעיון שתינוק לומד להירגע לבד, מבלי להיחשף להתנהגות מרגיעה מהמבוגרים סביבו, הוא פשוט לא נכון ולא תואם גיל.
מאמר מתורגם: אתר חינוך פשוט – לחנך את המומחים
המאמר המקורי זמין כחלק מהספר Educating the Experts
התפתחות התינוק - לוחות זמנים
על קצה המזלג:
✔️ לוחות זמנים ושגרה שלא משאירים מקום לגמישות וזמן חופשי, לא עוזרים להתפתחות החברתית-רגשית של הילד, להיפך.
✔️ לוחות זמנים בשינה – למחזורי שינה-ערות לוקח זמן להתפתח, ומחזורי שינה קבועים ועקביים בדר"כ לא מאפיינים התנהגות של תינוקות צעירים.
✔️ לוחות זמנים בהנקה – הרעיון של להאכיל תינוק כל 3-4 שעות, הוא מיושן ולא מומלץ, בהנחה והתינוק נולד במועד, במשקל תקין, ועולה במשקל. במקום זה, מומלץ להניק לפי דרישה. היכולת של האימא להיות גמישה במועד ההנקה ולהניק כשהתינוק זקוק לזה, לפי סימני רעב ולא לפי לוחות זמנים נוקשים, קשור להצלחת ההנקה בטווח הקצר והארוך.
✔️ תינוקות משתנים כל הזמן ואיתם משתנים גם הצרכים שלהם. הניסיון להכריח תינוקות לאכול ולישון בשעות מסוימות, מתעלם מההעדפות האישיות שלהם. תזכרו, אין שני תינוקות אותו הדבר.
✔️ השגרה מתגבשת באופן טבעי וככל שעובר הזמן (תוספת שלי: ושונה מאוד מבית לבית ומילד לילד).
מאמר מתורגם: אתר חינוך פשוט – לחנך את המומחים
המאמר המקורי זמין כחלק מהספר Educating the Experts