על קצה המזלג:
✔ תינוק נולד עם חוש ראייה לא מפותח (למעשה החוש הזה ממשיך להתפתח עד גיל 8 שנים לערך)
✔ בראשית החיים חוש המישוש מהווה "עיניים" לתינוק. הוא מרגיש יותר ממה שהוא רואה. ועדיין – תינוק מבחין בפנים אנושיות, חושך ואור, צבעים עזים.
✔ ככל שהתינוק גדל הוא ממקד ראייה ומתחיל לעקוב – תחילה מצד לצד, אחכ למעלה ולמטה ובמעגלים.
✔ אחד השלבים המשמעותיים בהתפתחות הראייה הוא קשר עין-יד – התינוק מתאם בין פעולת העיניים ולפעולת היד. שלב זה הוא הבסיס לפעילויות מוטוריות מתקדמות כמו קריאה, משחק עם כדור, הושטת יד לצעצוע, השחלות ועוד.
✔ ככל שהתינוק גדל והופך לפעוט וילד, נתייחס לתפיסה חזותית – זאת אומרת, לא רק שהעין רואה, אלא איך המוח מפענח, מעבד ומפרש את הגירוי שנקלט מהסביבה.
התפתחות התינוק - רעיונות לפעילות עם קטנטנים לגירוי חוש הראייה והתפיסה החזותית
רגע לפני שמתחילות 💕 כרגיל, הורידי הילוך והאטי את הקצב.
אם התינוק או התינוקת שלך עייפים – הם לא יצרו קשר עין.
אם התינוק שלך מסית מבטו הצידה, המתיני.
יכול להיות שהוא מחפש רגע של שקט, שהוא חוקר משהו אחר, שהוא לא בקשב כרגע. תנסי שוב עוד רגע או שניים.
אם הגעתם לגיל 3 חודשים והתינוק באופן עקבי לא יוצר קשר עין ומתקשר (חיוך, גרגור), אני ממליצה להתייעץ עם רופאת עיניים שמתמחה בתינוקות וילדים.
הנה מתחילות 🎈
✔ קטנטנים – בשכיבה על הגב – הורידי משקפי שמש, צרי קשר עין, חייכי חיוך גדול ודברי אליו או אליה. ככל שהוא או היא ממקדים בך מבט, תנועי עם המבט ימינה, ושמאלה.
✔ ככל שיגדלו ויבלו בשכיבה על הבטן – סביב 3-4 חודשים – תעודדי את המעקב אחר צעצוע, ימינה ושמאלה קדימה ואחורה, קרוב ורחוק ובסיבובים. כמו בסרטון של חבורת הקטנטנים המהממת.
✔ תינוקות זוחלים – עולים רמה למשחקי תפיסה חזותית וקביעות אובייט: שליפה של חפץ חצי מוסתר, ואחריו שליפה של חפץ מוסתר לגמרי (כמובן תראי לו כשאת מסתירה את החפץ 🙃)
✔ אחים גדולים 💪 – המלצה שלי, פעם בשנה בדיקת עיניים אצל רופאת עיניים (מתחילות כבר מינקות בטיפת חלב). צמצמי מסכים, איכלו גזר ☺ והמשיכו למשחק התעמלות לשרירי העיניים ושיפור תיאום עין-יד, בהשראת הספר "חוכמה בתנועה"
כמו בסרטון של יערה המהממת שלי:
✔ משחקי תפיסה חזותית-מרחבית לגדולים:
משחקי כיוון (זחל מתחת לכיסא, קפצי מעל הכרית) משחקי קליעה למטרה, משחקי קלפי זיכרון.
✔משחק אהוב מגן תפוז, עם חגית הגננת:
מניחים 3-5 חפצים בשורה (אפשר גם 10 תלוי בגיל של הילדים) עוברות על כל חפץ בשמו (והנה הרווחנו גם הזדמנות להעשיר את השפה) ומסתירות את החפצים.
הילדים עוצמים עיניים ואת מעלימה חפץ אחד.
הילדים פותחים עיניים וצריכים לנחש מה נעלם, מה חסר.
למי מכן שיש ילדים גדולים – תנסו את זה בבית, מבטיחה התלהבות גדולה!
הצעות למשחקים נוספים יתקבלו בברכה ובכל שאלה אני זמינה!