אתן מוזמנות להעמיק איתי היום ב – תכנון תנועה.
זוכרות? אינטגרציה חושית?
מה קורה כשתינוקות עולים שלב בלמידה ומתחילים לשלב בין החושים שלהם ואיך אפשר לשים לב לזה ולעודד את זה תוך כדי משחק, גם אצל האחים הגדולים:
אחד הביטויים המשמעותיים של מוטוריקה גסה הוא תכנון תנועה –
"היכולת הנלמדת לתכנן, לארגן ולבצע רצף של תנועות מתואמות כדי להתמודד עם פעולה חדשה ולא מוכרת" (מתוך "על ילדים חושים ותנועה")
כשאנחנו מתכננות תנועה, אנחנו משלבות את החושים שלנו, אבל לא רק!
גם החשיבה שלנו לוקחת חלק, באופן הבא:
✨מה אני רוצה לעשות
✨איך אני הולכת לעשות את זה
✨ו…יאללה לעשייה!
לדוגמא – הושטת יד לצעצוע בגילאי 3-4 חודשים:
כשמניחים לפני תינוק צעצוע בקו האמצע, במרחק אליו הוא יכול להגיע, העין רואה והיד מתרוממת באופן רצוני ומתוכנן מתוך מוטיבציה לחקור. אבל בגלל שזה עוד כל כך ראשוני, היד נעה במעין מסלול לא מאורגן שכזה, באיטיות מתנדנדת לה לעבר הצעצוע. בסוף היא תגיע ☺
ככל שהתינוק מתנסה שוב ושוב בתנועה, היא תהפוך למאורגנת, יעילה, מהירה וברורה יותר (כשאנחנו מושיטות יד, זה כבר כל כך מהיר, ללא מחשבה או מאמץ ניכר).
ככה, לאט לאט ילדות וילדים אוספים לארגז הכלים שלהם מיומנויות חדשות ומורכבות יותר.
שלבי התפתחות התינוק - כמה נקודות חשובות לתשומת לב
🤸 תאפשרו לילד או הילדה שלכם הזדמנויות להתנסות. שוב ושוב. מתוך החזרה מגיעה המיומנות.
🤸 ס ב ל נ ו ת – תנשמו עמוק ותנו להם לנסות בעצמם, בקצב שלהם. (אם נמהר לתקן ולעזור כשהם עדיין מתנסים ובכלל לא ביקשו את עזרתנו, אנחנו מפריעות בתהליך הלמידה)
🤸 מה אם קשה? אז אנחנו שם כדי לעזור. אנחנו יכולות להדגים ולהראות לאט לאט, ולאפשר להם להצטרף.
🤸 מה אם מתוסכלים ובוכים? מותר לבכות. בכי עוזר לשחרר מעט מהתסכול. אנחנו שם כדי לתמוך, לחבק, ולעודד אותם על מה שכן הצליחו.
יש אצלנו משפט ותיק בבית: אם מנסים ומנסים בסוף מצליחים, מקסימום מבקשים עזרה.
משחקי תינוקות - פעילויות לעידוד תכנון תנועה
✔ קטנטנים
בשכיבה על הגב צעצוע בקו האמצע לעודד הושטת יד (גילאי 3-4 חודשים)
בשכיבה על הבטן לעודד הושטת יד לצעצוע (גילאי 4 חודשים ומעלה)
בשכיבה על הגב צעצוע בשעה 10 או 2 לעודד מעבר אל הצדדים והתהפכות גב בטן (גילאי 4 חודשים ומעלה)
בשכיבה על הבטן צעצוע בשעה 10 או 2 לעודד סיבוב סביב ציר (גילאי 5 חודשים ומעלה)
✔ זוחלים
למקם צעצוע במקום לא שגרתי אבל בר השגה ולחכות שיגיעו בעצמם. לדוגמא בין הרגליים שלכן, על שרפרף, מתחת למיטה.
✔ הולכים / אחים גדולים
מסלול מכשולים: לזחול מתחת לכיסאות, על ערימה של כריות, לקפוץ כמו צפרדע אל חישוק, ולסיים בגילגול.
שתפו מה אהבתן ומה עשיתן בבית?