בפוסטים הקודמים היינו בעולם החושים, פעילויות והסברים איך אפשר ולמה כדאי, לעודד את הקטנטנים וגם אחים גדולים לתנועה, בכל יום (על קצה המזלג).
ואז שאלה אותי מישהי: נו אז מה? אז יש חושים והם מתפתחים וזה די קורה מעצמו. איזה משמעות יש לי כהורה בכל הדבר הזה.
בגדול – צודקת. חלקית.
הנה הסבר קצר:
כבר למעלה מעשור מדברים על זה, שעם כל הכבוד לגנטיקה שלנו, המוח הוא איבר גמיש,
והלמידה שלנו היא יוצאת דופן ✨ ותלויה באופן משמעותי בגיוון החוויות שנבחר לחוות.
על אחת כמה וכמה מוח של תינוק!
בגילאים הצעירים, הרשתות העצביות במוח נבנות בקצב מסחרר והלמידה שלהם מהירה הרבה יותר משלנו.
ככל שיהיה ארגון טוב יותר של מערכות התחושה והתנועה במוח, כך ההתנהלות של הילד או הילדה בעולם, החקירה והלמידה מהסביבה יהיו מהנים ומשמעותיים.
התפתחות תינוקות, הזדמנות!
אז נכון, הם רק בראשית הדרך, ותלויים בנו ועלינו רוב הזמן.
אבל בדיוק פה נמצאת ההזדמנות!
בגילאים הצעירים הם בונים את היסודות לפעולות מורכבות יותר – כשיהיו בוגרים ואם כבר אנחנו נמצאים ביחד עם הקטנטנים בבית, אז מה – לא נעשה?! זה בדיוק הזמן לזרוע את הזרעים ☘
ולכן, במאמרים הבאים נעלה שלב ונדבר על מה קורה כשהחושים מתחברים ועובדים ביחד (אינטגרציה חושית), למה לשים לב, ואיך לעודד:
✔תיאום עין יד
✔תיאום בין שני צידי הגוף
✔תכנון תנועה
✔סכמת גוף
✔שפה
אסיים בהבהרה קטנה, למי שלא מכירה אותי:
האסכולה של – למדי תינוקך אנגלית, חשבון ואולי גם איזה כלי נגינה וכל זה עד גיל שנה – זה לא אני ולזה אני לא מתחברת.
להיפך, כמות גדולה של גירויים עלולה לגרום לעומס, להצפה חושית ולגרוע מהלמידה.
למעשה, לא נדרש הרבה כדי לגרות את מערכות התחושה והתנועה אצל תינוק צעיר (חפשי פוסטים קודמים שלי) אבל תוך כדי שווה גם לעצור ולהתבונן בתגובות שלהם ובמה הם אומרים לנו.
לכן, לאט ומעט – חפשי הזדמנויות למשחק בתנועה, בשיחה ובתחושה כשהתינוק שלך רגוע, ופנוי ללמידה.
מוזמנת להגיב, לשאול ולהוסיף.