היום בפינת הספר המומלץ, ספרו של מסרi איבוקה: בגן הילדים כבר מאוחר מדי.
ספר קטן וישן נושן מ 1977 שתורגם בעברית מצחיקה של פעם, עם מסר קצר וקולע:
**פעוטות, כל עוד הם פעוטות, הם בעלי יכולת ללמוד כל דבר. מה שהם לומדים ללא מאמץ נראה לעין בגיל שנתיים, שלוש או ארבע, נלמד במאמץ רב ככל שהם גדלים**
אמנם, מאז שהספר הזה יצא עברו כבר מעל 40 שנה וחקר המוח התפתח בצורה שמאפשרת לנו היום להבין טוב יותר את תהליכי הלמידה שמתרחשים במוחם של תינוקות ופעוטות.
אבל כבר אז, הסופר היפני (ואחד המייסדים של Sony) ידע לשים את האצבע על אחת התקופות הכי משמעותיות בחיים ללמידה – הגיל הרך. או אם לדייק – בגן הילדים כבר מאוחר מדי.
אגב, אל תתפסו על השם הפסימי שבחר איבוקה. הספר הוא עם מסר מאוד אופטימי עבורנו ההורים.
הנה כמה נקודות למחשבה
✔ לחינוך ולסביבה התפתחותית יש השפעה אדירה על תינוקות ופעוטות.
✔ אנחנו מקדישים כל כך הרבה תשומת לב ללמידה של ילדי גן ובית הספר, כשלמעשה כ 80% מהקשרים העצביים במוח מתהווים עד גיל 3!! לא יהיה משמעותי יותר להשקיע בשנים המוקדמות?
✔ איבוקה לא מדבר על "פיטום" של תינוקות צעירים במידע ומספרים, אלא על תשומת הלב שלנו המבוגרים, תגובתיות, התייחסות לתינוקות כבעלי פוטנציאל למידה יוצא דופן והצגת גירויים בהתאם לקצב של כל ילד.
✔ המטרה אינה לעודד פעוטות לגדול ולהתפתח לילדים גאונים, אלא – לאפשר להם למצות את הפוטנציאל הגלום בהם, להרבות את ההנאה שהם מפיקים, מעצמם ומהעולם.
ליווי התפתחותי - איך אנחנו כהורים יכולים לעודד למידה
✔ ההנעה הטובה ביותר היא לעורר עניין – לכו עם מה שמעניין את הילד או הילדה שלכם, תאפשרו להם לחקור ולהעמיק בדברים מהם הם מתלהבים, ולא מדברים שאתם בוחרים עבורם.
✔ פעוטות מגלים עניין בכל דבר עם מקצב – חמשירים, סיפורים בחרוזים, מוסיקה מגוונת, כלי נגינה, שלבו את זה ביום-יום שלכם.
✔ תעודדו אותם על התנסויות חדשות, על חקירה וגילוי. אל תמהרו להוביל אותם אל הדבר הבא. להיפך, עזרו להם להתמקד.
✔ חזרה היא הדרך הטובה ביותר לעורר עניין (לדוגמא לחזור על אותו הסיפור). לרוב הם יבקשו את זה בעצמם. עוד ושוב.
✔ תאפשרו להם לחוש וליצור מגיל צעיר – נייר, צבעים, חימר ומרקמים שונים.
✔ תעודדו אותם לנוע… עוד ועוד ובכך להכיר את גופם ואת הסביבה.
אני מקווה שזרעתי זרעים של סקרנות.
שחקו ותהנו ונתראה בשבוע הבא
ענבל 💕