התינוק.ת התחילו לנוע ולחקור את הסביבה? מחפשת רעיונות לפעילות משותפת בבית?
6 ימים, 6 רעיונות למשחק משותף, וביום השביעי, שבת מנוחה
יום ראשון - משחק עם מים 💧
למי מתאימה הפעילות?
הפעילות מתאימה לתינוקות החל מגיל 4-5 חודשים ומעלה, שיודעים ויודעות לשחק עם צעצוע בשכיבה על הבטן.
איך?
לוקחים תבנית אפייה וממלאים ב 1-2 סמ מים.
מניחים בתוך התבנית אביזרים מחומרים שונים: עץ (כף מטבח) פלסטיק (צעצוע או כוס) מתכת (כפית או כף) שמתנהגים אחרת במים. או כל דבר אחר שנראה לך מעניין לחקור ומספיק גדול (ללא סכנת חנק).
הניחי את התבנית ליד התינוק.ת והוא או היא כבר יחקרו בעצמם.
ספרי לו או לה על החומרים השונים ומה הם עושים (שוקע, צף, מרעיש, משפריץ) דברי בשפה עשירה אפילו אם נדמה שהם עדיין לא מבינים. הם קולטים הכל.
תעודדי חקירה עם שתי הידיים – פעם ימין ופעם שמאל.
תחזרי על הפעילות כמה ימים – הלמידה מעמיקה מתוך החזרה.
למה?
כי זה כייף!! אין כמו משחק עם מים כדי לצאת קצת מהשגרה.
כל תיפוף על המים יוצר חגיגה של תגובות. בהתחלה זה מפתיע ואחכ יתרגלו.
גירוי נפלא של מערכות התחושה
גירוי נפלא של מערכות התנועה
הזדמנות לחיבור והעשרת השפה
אז יאללה, זה הזמן להרטב קצת –
בתמונות: ינאי, אלון והדר נהנים מכל רגע.
יום שני - רק אני והגלשן שלי 🏄♀️
למי מתאימה הפעילות?
לקטנטנים בגילאי 4-5 חודשים ומעלה, שיודעים לשכב על הבטן ולהרים ראש.
איך?
לוקחות שמיכת פוך עבה, מניחות את התינוק.ת על הבטן על השמיכה, מרימות מהקצה ויוצאות לטיול בבית. **לאט לאט**. ברקע שימו לכן את דני סנדרסון, כמובן!
למה? על קצה המזלג –
כי התנועה על השמיכה מהווה גירוי לחוש שיווי המשקל המתפתח.
כי יחד עם שיווי המשקל, התנועה על השמיכה מפתחת רפלקסים של שיווי משקל – בלימה – ומתוך כך גם מחזקת את הגוף.
כי המגע של הגוף עם הקרקע עוזר בבניית מודעות גוף.
כי כשנעים על השמיכה הקטנטנים לומדים להתמודד עם שינויים. להסתגל. ומה הם החיים האלה אם לא שינוי אחד גדול ומתמשך. ואנחנו מסתגלים בכל פעם מחדש.
בתמונה הראשית: דניאל ורוני גולשים בכייף
יום שלישי - כולם להרים ידיים
למי מתאימה הפעילות?
החל מקטנטנים בגילאי 4-5 חודשים שיודעים לשכב על הבטן ולהושיט יד לצעצוע, ועד לאחים הגדולים שלהם.
איך?
מעודדות משחק עם הידיים מעל גובה כתף. פעם עם יד ימין ופעם עם יד שמאל.
קטנטנים – הניחי משחק בגובה, הם כבר יגיעו! כמו ליאם הסקרן.
פעוטות – הדביקי מדבקות על הקרמיקה באמבטיה (או על אחד הקירות בבית) ושהם יורידו, כמו בתמונה של ריי המתוק. אפשר גם להדביק דף על קיר, מעל גובה הכתף של הילד.ה ולאפשר להם לצייר ככה.
ילדים – לאתגר ממש כמו כרם השמחה, שקופצת בטרמפולינה ומנסה למשוך את הסרטים – בכל פעם צבע אחר שאומרת אמא. שילוב מושלם של תנועה, הבנה ושפה (המוטורי והקוגניטיבי).
למה? על קצה המזלג –
🙋 חיזוק נהדר לחגורת הכתפיים
🙋 גירוי למערכת שיווי המשקל
🙋 עידוד למודעות גוף
🙋 עידוד לסימטריה בתנועה
יום רביעי - מנגנים ביחד 🎵
למי מתאימה הפעילות?
החל מגיל חודשיים – רק שהיישום יהיה שונה ככל שגדלים.
איך?
קטנטנים – החל מגיל חודשיים לערך, השכיבו עם הפנים אליכן כמו בתמונה של גיל ושלי, הוציאו כלי נגינה או כל דבר מרשרש אחר שיש בארון (צרור מפתחות יכול להיות להיט) והשמיעו בכל פעם צליל אחד והפסקה ועוד צליל ושוב הפסקה קצרה, ככה למשך כמה דקות או עד שמאבדים עניין.
גילאי 4-7 חודשים ומעלה – בשכיבה על הבטן – אפשר להשמיע צלילים מכלי נגינה שונים, או כמו בתמונה של איתי יפה התואר, שימי בקופסת פלסטיק שקופה גרגירי חומוס/שעועית או חופן אבנים, ושיפיקו צלילים בעצמם.
מתיישבים ומעלה – פזרו סביבם סירים וכפות (חפשו כאלה מחומרים שונים), שבו מולם והקישו, עצרו ותנו להם לחקות אתכן. שחקו ככה תור תור.
למה?
🎵 כי כשתינוק מקשיב לצלילים שונים הוא מפתח את חוש השמיעה אבל זה ברור. יותר מעניין הוא הגירוי לקשב וריכוז. לכן לא מספיק להשמיע צליל, אלא לייצר הפסקה של שנייה-שתיים בין צליל לצליל, כדי לאפשר להם זמן לעבד את המידע ולצפות לצליל הבא.
🎵 כי כשהם מייצרים בעצמם צלילים הם לומדים סיבה ותוצאה, הם מבינים שיש להם שליטה על העולם שסביבם. כמה משמעותי!!
🎵 כי כשאנחנו והם בסנכרון – פעם אימא משמיעה צליל ופעם תינוק.ת משמיע צליל, וחוזר חלילה, עולה מפלס האושר אצל התינוק.ת כי יש מישהו שמבין אותו ונמצא אתו בתקשורת.
יום חמישי - יום בלגאן !
מי שעוקבת אחרי יודעת שזו אחת הפעילויות האהובות עלי (ועל הילדים שלי).
למי מתאימה הפעילות?
לתינוקות זוחלים והאחים הגדולים.
איך?
פשוט משאירות את הבית כמו שהוא, מבולגן ומוסיפות עוד לבלגאן – כריות, שמיכות, אריזות טיטולים, מזרון ים, ובעצם כל דבר שיכול להיות מכשול.
למה?
🤸♂️ מעודד שינוי של דפוס הזחילה ושימוש בגוף בצורה שונה מזחילה על הרצפה.
🤸♂️ גירוי מושלם למערכת שיווי המשקל
🤸♂️ בניית כוח שריר (תנסו אתן לזחול על כריות, זה כמו לרוץ על חול)
🤸♂️התמודדות עם שינויי, אתגר גדול, אולי יכול גם לתסכל, אבל מתוך התסכול (במידה) מתרחשת למידה משמעותית והתפתחות…🤸♂️ כי זה כייף! משהו חדש ומשחרר, הרי גם ככה הניסיון לשמור על בית מסודר בסגר עם הילדים זו משימה בלתי אפשרית…
יום שישי - מרקמים ותחושות ✨
למי מתאימה הפעילות?
מקטנטנים (מגיל חודשיים) ועד לאחים והאחיות שלהם.
איך?
קטנטנים – השכיבו עם הפנים אליכן, הציגו מרקם (ספוג, מטפחת, אריזת מגבונים ריקה) לקו האמצע והביאו ידיים לקו האמצע. לאט לאט תמוללו את המרקם החדש/ישן, בכף יד ימין ובכף יד שמאל. תהיו בקשב לשפת הגוף של הקטנטנים. אם מסמנים שדי, אז לעשות הפסקה. ככה בכל יום אפשר להציג מרקם חדש או לחזור למרקם על מרקם ישן כדי לבסס למידה והיכרות.
גילאי 4-5 חודשים – אפשר גם בשכיבה על הבטן, כמו בתמונה של כרם כשהייתה תינוקת צעירה.
מתיישבים/זוחלים ומעלה – קחי תיבה ושימי בתוכה מגוון חומרים (ריבוע של דשא סינטטי, מברשות, ריבוע של ג׳ינס, סקוטש, צמר גפן וכל דבר מיוחד ושונה שעולה על דעתך). הציגי להם את הקופסא ושהם יבחרו מה לחקור.
למה?
✨ כי העולם שופע ומגוון במרקמים, לא הכל רך ומרגיש כמו חיתול טטרה במבוק.
✨ כי כפות הידיים מלאות בחיישני מגע וככל שיחוו (בקצב שלהם ובכל פעם מעט) כך יפתחו את מערכות התחושה וילמדו את העולם האמיתי.
❣️הערה לביטחון ובטיחות – מאחר והרבה מהחומרים הם לא צעצוע עם תו תקן, תמיד תציגי דברים גדולים מאגרוף של יד מבוגרת, שאינם מורידים צבע, מתפוררים או מסיסים. וכמובן תישארי ליד, להשגחה. תמיד.
אז מה דעתכן? הולכות לנסות? מחכה לתמונות מכן!
שחקו ותהנו 🎉
תגובה אחת
כתבה נהדרת! תודה ענבל!