אז מה זה בכלל תקשורת חיובית?
ומה הקשר בין תינוקות לבין תקשורת חיובית?
והאם זה אומר שכל מה שהילדים רוצים, אנחנו ההורים צריכים לעמוד לדום מתוח ולומר 'כן!'
אז זהו, שממש לא.
תקשורת חיובית - המשמעות
תקשורת חיובית משמעה לנסח את מה שאני רוצה להגיד בצורה חיובית –
כלומר, לתת דגש על מה אפשרי, במקום על מה לא.
איך זה קשור לתינוקות?
הרי אנחנו כמעט ולא אומרים להם לא…
אז זהו, בדיוק להיפך –
עם המעבר לשלב הזחילה והעמידה, מגיעים גם גבולות הגיזרה:
"יערה לא לתפס!"
"יעלי לא לאכול אבנים!"
"עומר לא למשוך בשיער!"
ככל שהגיל עולה, עולה גם כמות ה-לא…
"אמא…אפשר שוקולד?" – "לא!"
"אפשר מסך???" – "לא!"
"אפשר ללכת לחבר? – "השתגעת? השעה 7:30 בערב, לא!"
פעם,
כשהילדים שלי היו צעירים, הם רצו לעשות משהו
ואני שמעתי שיחה שנשמעה בערך ככה:
יעלי: "…נו עומר, אז תשאל את אמא"
עומר: "לא רוצה. גם ככה היא תגיד לא"
אייי. מכירים את זה? שמו לי מראה.
ככל שהילדים גדלים הם שמים לנו מראות בהתנהגות שלהם.
עומר אפילו לא ניסה לפנות אלי.
הוא לא עשה שום ניסיון לשכנע.
אולי אני באמת אומרת הרבה לא??
תקשורת חיובית – איך עושים את זה?
החלטתי לעשות שינוי.
החלטתי לתבל מעט את שגרת היומיום במה כן. מה אפשרי.
נגיד – במקום – לא לשחק עם הכדור בבית / שחק עם הכדור בחוץ.
או במקום לומר:
"לא לתפס במדרגות, אנחנו משחקות עכשיו פה"
נסו להגיד מה כן עושים במקום מה לא.
ככל שהם גדלים והופכים לילדות וילדים, אפשר להוסיף גם אפשרויות בחירה –
"היום חולצה אדומה או צהובה?"
אני לא אומרת שהפסקתי לומר –"לא". אין דבר כזה.
גם "לא" זו תשובה,
לא הוא חלק מהחיים,
בטח כשמדובר במשהו מסוכן, כמו אש או חשמל.
אלא שמומלץ, מדי פעם, להוציא את ה"לא" ואת השותף שלו ה"למה לא"
("…למה לא נעלת נעליים?"…), לאוורור קל, ולנסות לנסח את אותו הדבר מהכיוון החיובי:
בפעם הבא שאתם בגן השעשועים השכונתי תקשיבו ושימו לב כמה
"לא / אסור / מסוכן" אתם שומעים…
החלטתי לתבל מעט את שגרת היומיום במה כן. מה אפשרי.
נגיד – במקום – לא לשחק עם הכדור בבית / שחק עם הכדור בחוץ.
או במקום לומר:
"לא לתפס במדרגות, אנחנו משחקות עכשיו פה"
נסו להגיד מה כן עושים במקום מה לא.
ככל שהם גדלים והופכים לילדות וילדים, אפשר להוסיף גם אפשרויות בחירה –
"היום חולצה אדומה או צהובה?"
אני לא אומרת שהפסקתי לומר –"לא". אין דבר כזה.
גם "לא" זו תשובה,
לא הוא חלק מהחיים,
בטח כשמדובר במשהו מסוכן, כמו אש או חשמל.
אלא שמומלץ, מדי פעם, להוציא את ה"לא" ואת השותף שלו ה"למה לא"
("…למה לא נעלת נעליים?"…), לאוורור קל, ולנסות לנסח את אותו הדבר מהכיוון החיובי:
בפעם הבא שאתם בגן השעשועים השכונתי תקשיבו ושימו לב כמה
"לא / אסור / מסוכן" אתם שומעים…
תקשורת חיובית - אני ממליצה!
למה הכי שווה וכדאי לתבל את היום יום שלכם בתקשורת חיובית –
כי בסוף מה שנשאר ככל שהילדים גדלים היא התקשורת ביננו.
הרבה יותר נעים לשתף ולהקשיב למישהו, כשהוא חיובי ומדבר במה כן אפשרי. זה מקרב ביננו.
עוד דבר שהילדים מרוויחים מזה, היא את ההסתכלות על חצי הכוס המלאה, מה יש לי, מה אפשרי לי כרגע. וכשלילד (וגם למבוגר) יש את היכולת המופלאה הזו של התבוננות חיובית על העולם, עולה גם תחושת המסוגלות.
ואז –
העולם פתוח בפנינו והשמיים הם הגבול.
ואם בא לכם להרחיב בנושא, אני ממליצה מאוד על הספר "אושר אמיתי" של הפסיכולוג סליגמן, על הפרק של גידול ילדים – 8 דרכים לבניית רגשות חיוביים אצל ילדים.
אני ממליצה!
שלכם, ענבל
כי בסוף מה שנשאר ככל שהילדים גדלים היא התקשורת ביננו.
הרבה יותר נעים לשתף ולהקשיב למישהו, כשהוא חיובי ומדבר במה כן אפשרי. זה מקרב ביננו.
עוד דבר שהילדים מרוויחים מזה, היא את ההסתכלות על חצי הכוס המלאה, מה יש לי, מה אפשרי לי כרגע. וכשלילד (וגם למבוגר) יש את היכולת המופלאה הזו של התבוננות חיובית על העולם, עולה גם תחושת המסוגלות.
ואז –
העולם פתוח בפנינו והשמיים הם הגבול.
ואם בא לכם להרחיב בנושא, אני ממליצה מאוד על הספר "אושר אמיתי" של הפסיכולוג סליגמן, על הפרק של גידול ילדים – 8 דרכים לבניית רגשות חיוביים אצל ילדים.
אני ממליצה!
שלכם, ענבל